Het is van groot belang dat gemeenten investeren in een goede pedagogische basis. Een sterke pedagogische basis stimuleert de ontwikkeling van kinderen en ondersteunt ouders en opvoeders bij het opvoeden. Het draagt bij aan gezond, veilig en kansrijk opgroeien en helpt bij het omgaan met alledaagse opvoedvragen.
Ouder- en kindcafé
Een voorbeeld van een mooi initiatief in de pedagogische basis is het Ouder- en Kindcafé dat al vele jaren wekelijks georganiseerd wordt in de bibliotheek van Hengelo. Dit café is ooit vanuit de ouders zelf opgezet, en daarin werken zij nauw samen met de gemeente, de bibliotheek en Home-Start. Inmiddels worden a.s. en jonge ouders actief doorverwezen naar dit café waardoor mooie en blijvende contacten ontstaan.
Waaraan moet een waardevol inititiatief voldoen?
1. Sluit aan bij de lokale behoeften en maak samen plezier.
2. Faciliteer de ontmoeting tussen opvoeders, zowel fysiek als sociaal.
3. Bouw aan onderling vertrouwen.
4. Werk samen met erkenning van ieders eigen rol en deskundigheid.
5. Investeer expliciet in gelijkwaardige relaties tussen lokale partners.
6. Ga al lerend, samen op weg.
Hoe maak je nu de pedagogische basis toegankelijk voor ouders en opvoeders? Een ouder zegt hierover: ‘Gewoon doen, werk vanuit vertrouwen, geef ruimte en durf dingen te laten gebeuren waarvan je vooraf het resultaat niet weet. Experimenteren is nodig’.
Wat betekent dit voor de Adviesraad Sociaal Domein?
Stimuleer activiteiten in de pedagogische basis en draag zorg voor gelijkwaardigheid tussen alle partijen. Geef ook ouders hierin een duidelijke stem en sluit aan bij hun behoefte. Dat is je vertrekpunt van handelen als organisaties en gemeenten.
Bij het schrijven is gebruik gemaakt van het artikel’ Aan de basis van de pedagogische basis’ verschenen in tijdschrift Pedagogiek in Praktijk nr. 136 juni 2024.
Over de auteurs: Kathinka Bruinsma is oprichtster van Ouders van Betekenis en de Kenniswerkplaats Pedagogische Basis. Gerda Groen is programmamanager Home-Start Nederland.