Een kwartier later, geen berichtjes binnen, maar toch even kijken. Ik app wat ik van die trainer vond toen hij nog actief was bij een andere club. Terwijl ik dat typ bedenk ik me: “Waar ben ik eigenlijk mee bezig? Hoeveel tijd besteed ik wel niet op de app? En waarom eigenlijk?”
Ik ben echt niet de enige die ‘leeft’ in allerlei apps en groepen waardoor ik contact heb met mensen. Naast veelvuldig apper, houd ik me bij Movisie bezig met het thema Meedoen in de digitale samenleving. Ik kijk naar maatschappelijke vraagstukken die extra aandacht vragen door de steeds meer digitaal wordende samenleving. Denk aan online discriminatie en polarisatie, maar ook aan positieve zaken als online burgerparticipatie en de inzet van sociale technologie om anders met inwoners en cliënten te werken. Het gebruik van social media en de online leefwereld van jongeren is ook een van die onderwerpen en hierbij heeft de medaille twee kanten.
Is de vele tijd die we online besteden een bedreiging? Veel gamen of social media-gebruik kan een verslaving worden of je sociaal functioneren verpesten. “Ik heb die likes nodig anders vinden ze mij blijkbaar niet aardig” of denk aan de gamer die niet meer naar buiten of naar school gaat.
Tegelijkertijd biedt de online leefwereld op zowel welzijn als sociale aspecten ook mogelijkheden. Welzijn kan versterkt worden door online contacten. Het is wel belangrijk dat het dan gaat om een gezonde en veilige online leefwereld, net zoals de offline leefwereld dat moet zijn. En wat betreft de sociale contacten denk je bij de gamer misschien aan een individu eenzaam achter de pc, maar misschien vindt de gamer wel zijn/haar beste vrienden of zelfs zijn/haar liefde online! Wat is daar mis mee? Zolang het sociale en stimulerende contacten zijn, is er niets aan de hand.
De online samenleving biedt bedreigingen, maar evengoed kansen voor verbindingen en ontwikkeling. Laten we sturen op een online leefwereld die gezond, sociaal en stimulerend is. Als sociaal professionals hebben we daarin een taak. Wij zijn van oudsher gewend om vanuit directe gesprekken en ‘op bezoek’ te werken, maar steeds vaker begeven wij ons daar waar onze doelgroep zich ook begeeft, en dat is online. Dus zorg dat je online actief bent net zoals je doelgroep dat is. En daarom ben ik ook benieuwd wanneer je bij mij langs komt of wanneer ik een appje krijg om te kijken hoe gezond mijn online leefwereld voor me is?
Over de auteur: Evert van Rest is projectleider Meedoen in de digitale samenleving bij Movisie, kennisinstituut in het sociaal domein
E.vanrest@movisie.nl