Vereniging van adviesraden die de lokale overheid adviseren vanuit het inwonersperspectief

Algemene voorwaarden

1. Lidmaatschap

1.1 Wat is de contributie?

De contributie voor de leden is vanaf 1 januari 2024 vastgesteld op € 600,- per gemeente per jaar. Het is uitdrukkelijk het streven om zoveel mogelijk adviesraden lid te laten zijn en blijven van hun eigen vereniging. Indien meerdere adviesraden uit in één gemeente lid (willen) worden c.q. zijn, dan blijft de contributie €600,- per jaar / per gemeente. Adviesraden die zich aanmelden ontvangen een nota naar rato van het aantal maanden lidmaatschap dat jaar, ingaande vanaf de 1e dag van maand na aanmelding. Voorbeeld: bij aanmelding medio juli ontvangt men een factuur voor lidmaatschap vanaf 1 augustus t/m december: totaal 5 maanden = 600 / 12 X 5 = € 250,-

1.2 Opzeggen lidmaatschap

Natuurlijk hopen we dat leden lid blijven, vanwege onze dienstverlening. Wilt u als adviesraad toch uw lidmaatschap opzeggen, stuurt u dan een email met opgaaf van reden naar secretariaat@koepelasd.nl. De opzegging van het lidmaatschap moet uiterlijk vier weken voor het einde van het lopende kalenderjaar bij ons secretariaat binnen zijn. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een kalenderjaar wordt opgezegd, blijft desniettemin de jaarlijkse bijdrage voor het geheel verschuldigd en wordt het lidmaatschap per 1 januari van het volgende jaar stopgezet.

1.3 Lidmaatschap bij opheffing van adviesraden

Het komt voor dat adviesraden zich - om diverse redenen - gedurende het jaar opheffen. We vragen u uitdrukkelijk om de opheffing van uw adviesraad aan ons door te geven. Dit kan door een mail te sturen aan secretariaat@koepelasd.nl. Indien hier geen correspondentie over plaatsvindt met ons, dan zijn wij niet op de hoogte van een eventuele opheffing. Wanneer uw adviesraad in de loop van een kalenderjaar wordt opgeheven, blijft desniettemin de jaarlijkse bijdrage voor het geheel verschuldigd. Voor de opzegging van het lidmaatschap geldt hierbij hetzelfde zoals vermeld staat onder punt 2.1.

NB De meeste adviesraden - m.u.v. adviesraden in de vorm van een stichting - hebben geen juridische entiteit. In de praktijk betekent dit dat een groot deel van de adviesraden wel een budget heeft, maar niet zelfstandig overboekingen kan doen en dus niet direct vrij over financiële middelen beschikt. Als een adviesraad lid wordt (en geen stichting is), gaan we er van uit dat de gemeente op de hoogte is van het lidmaatschap bij de Koepel Adviesraden Sociaal Domein. Mocht een adviesraad het lidmaatschap opzeggen of de adviesraad wordt opgeheven, dan blijft de betalingsverplichting van kracht. Wanneer dit nog niet het geval is sturen wij de factuur voor het lidmaatschap naar de gemeente.

1.4 Lidmaatschap bij gemeentelijke herindeling en fusies

Ook bij herindeling van gemeentes en fusies geldt dat u uw lidmaatschap alleen kunt opzeggen tegen het einde van het kalenderjaar, met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een kalenderjaar eindigt (bijvoorbeeld vanwege een herindeling of fusie), blijft desniettemin de jaarlijkse bijdrage voor het geheel verschuldigd. Heeft u hierover vragen, dan kunt u contact opnemen met het secretariaat van de Koepel: secretariaat@koepelasd.nl.

1.5 Mutaties

We merken dat de samenstelling van gemeentelijke adviesraden aan wijzigingen onderhevig is. Om niet alleen de raden die lid zijn te bereiken, maar ook de individuele raadsleden, vragen wij u om mutaties in de samenstelling van de adviesraad aan ons door te geven. Zodoende kunnen wij een actueel bestand met contactgegevens van onze leden hanteren voor het toezenden van informatie. Dit kan per mail naar secretariaat@koepelasd.nl. Als - nieuw of bestaand - lid van een adviesraad kunt u zich ten allen tijden zelf aan- of afmelden voor onze nieuwsbrief. 

2. Annuleringsvoorwaarden

Wij organiseren jaarlijks meerdere trainingen, bijeenkomsten, workshops en lezingen. Een deel ervan is gratis, maar voor een deel ervan vragen wij een bijdrage aan deelnemers. Hierbij streven we ernaar de training of bijeenkomst kostendekkend te kunnen organiseren (dus zonder winstoogmerk). Voor de betaalde trainingen en bijeenkomsten hanteren wij annuleringsvoorwaarden.