Een belangrijke voorwaarde om echt iets te bereiken met het werken aan welbevinden, is om dit integraal te doen. Dit betekent dat partners maatregelen nemen die op elkaar aansluiten en elkaar versterken. Niet alleen gericht op jongeren met problemen, maar op álle jongeren. Integraal werken betekent ook breder kijken dan de school alleen: naar de thuisomgeving, de wijk en de sociale omgeving. Een samenhangend pakket van maatregelen of interventies werkt beter dan losse acties. Juist doordat ze elkaar versterken.
De school als belangrijke plek
Jongeren brengen een groot deel van hun dag door op school. Dat maakt de school een ideale plek om aan hun welbevinden te werken. En dat loont: wie zich goed voelt, leert beter en goed onderwijs draagt op zijn beurt weer bij aan het welbevinden van leerlingen. Scholen kunnen hier op veel manieren aan bijdragen: door aandacht te geven aan sociale en emotionele vaardigheden, schoolstress te verminderen, gelijke kansen te bevorderen en de sfeer op school te verbeteren. Ook het welbevinden van onderwijsprofessionals verdient aandacht. En door samen te werken met zorgpartners, ouders, collega’s, en leerlingen zelf, ontstaat een sterk en samenhangend geheel.
Welke rol kan een gemeente spelen?
Gemeenten spelen een belangrijke rol in deze samenwerking. Ze kunnen het onderwerp op de agenda zetten, kennis delen en verbindingen leggen tussen scholen, GGD’en en andere partners. Ook kan een gemeente een faciliterende rol oppakken door het beschikbaar stellen van geld en uren. Bijvoorbeeld voor het inzetten van een Gezonde-Schooladviseur van de GGD, een schoolpsycholoog of een gedragsdeskundige die scholen kan ondersteunen bij het integraal werken aan welbevinden.
Aan de slag met welbevinden op school
Wil je als gemeente aan de slag met Welbevinden op School? Hieronder vind je meer informatie en handige tools.
Zoek je meer ondersteuning bij het vormgeven, uitvoeren en evalueren van (breder) mentaal gezondheidsbeleid? Gebruik dan het Kennispakket mentaal gezondheidsbeleid
Over de auteur: Kjell Winkensis werkzaam als projectmedewerker Jeugd bij het Trimbos-instituut.