Stel je voor dat je voor de digitalisering op school zat en in je werk niet of nauwelijks iets met computers hoefde te doen. Of uit een ander land komt waar je niet met digitaal bankieren in aanraking kwam. Dan heb je geen idee hoe je online bankieren moet gebruiken. Dit is de realiteit voor veel mensen. Waar moet je beginnen? Niet iedereen heeft iemand dichtbij die kan helpen. Dit veroorzaakt niet alleen stress, maar ook een gevoel van afhankelijkheid en onzekerheid over je financiële privacy.
Of stel je voor dat je net uit een moeilijke periode komt, zoals een scheiding of je partner is overleden, en nu zelf je financiën moet beheren. Je hebt altijd vertrouwd op de hulp van je partner en voelt je overweldigd door de complexiteit van online bankieren. Voor deze mensen is het cruciaal om zelfstandig hun financiële zaken te kunnen regelen zonder afhankelijk te zijn van anderen.
Toegankelijk Bankieren
De banken hebben deze uitdaging opgepakt en het programma Toegankelijk Bankieren geïnitieerd. Dit programma, ontwikkeld in samenwerking met diverse belangenorganisaties, richt zich op meerdere trajecten om bankieren voor iedereen toegankelijk te maken:
- Toegankelijkheidsroute: Deze route helpt mensen de juiste hulp te vinden voor hun specifieke problemen, mede via de website www.bankinformatiepunt.nl en begeleiding door hulpverleners. Dit platform biedt uitgebreide informatie en verwijst door naar geschikte hulpbronnen.
- Bankinformatiepunten: Landelijke proef in bibliotheken waar mensen terecht kunnen met hun vragen over bankieren. Deze fysieke bankinformatiepunten bieden een plek waar mensen persoonlijke ondersteuning kunnen krijgen.
- Educatie: Workshops ‘hulp bij digitale bankzaken’ en ontwikkeling van tools en lesmateriaal. Bijvoorbeeld de nieuwe de Digihandig app, waarmee mensen vertrouwd kunnen raken met mobiel bankieren voordat ze de echte bankapp gebruiken. Maar ook nieuw lesmateriaal via de doelgroep bekende kanalen (Steffie en Klik & Tik. De basis).
- Telefonische Hulp: Verbetering van de telefonische dienstverlening door banken en samenwerking met de DigiHulplijn (0800-1508) voor gratis advies en ondersteuning. Deze hulplijn biedt een laagdrempelige manier voor mensen om hun vragen te stellen en hulp te krijgen.
- Toegankelijkere websites en mobiele apps: Het gebruiksgemak van digitale bankdiensten wordt verbeterd en zal in ieder geval voldoen aan de basiseisen van de Europese toegankelijkheidswet (eind juni 2025 van kracht). Bij dit proces worden ervaringsdeskundigen uit aandachtsgroepen betrokken.
Een stapsgewijze verbetering
Het initiatief van de banken is een belangrijke stap in de goede richting. Maar er is meer nodig. Er blijft altijd een groot aantal mensen afhankelijk van anderen voor hun bankzaken, maar ook om andere zaken te regelen. Bij de overheid en andere organisaties. Om hen te ondersteunen is samenwerking tussen banken en lokale hulporganisaties van essentieel belang. Alleen door samen te werken kunnen we inclusieve (financiële) dienstverlening realiseren. Samen kunnen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen, ongeacht hun digitale vaardigheden of toegang tot technologie, zelfstandig hun bankzaken kunnen regelen.
Over de auteur: Wietske Kamsma is Programmamanager van de Alliantie Digitaal Samenleven. Binnen deze Alliantie werken publieke, private, maatschappelijke organisaties én de mensen om wie het gaat, aan een gezamenlijke missie: Iedereen kan mee blijven doen in de digitale samenleving. De Alliantie Digitaal Samenleven werkt met de ABNAMRO Bank, Rabobank, ING Bank en de Volksbank samen aan het programma toegankelijk bankieren.