Vereniging van adviesraden die de lokale overheid adviseren vanuit het inwonersperspectief

Duiden van verhalen

Inmiddels weten jullie: ik ben dol op verhalen. Door verhalen van kwetsbare groepen te (laten) verzamelen kun je hun een stem geven en deze terug laten komen in beleid. Je kunt verhalen vormen en vertellen door slim gebruik te maken van de bouwstenen van een goed verhaal. Roodkapje is mijn grote voorbeeld :) Maar er is meer: je kunt de diepte ingaan door verzamelde (praktijk)verhalen te ‘duiden’. Leren van verhalen door ze te  verbinden met bestaande (theoretische)  kennis.

Door Riemie van Dijkdinsdag 3 september 2019

Laat ik dit toelichten aan de hand van een afstudeeronderzoek van één van de studenten die ik een paar jaar geleden heb getraind en begeleid. Zij ging in opdracht van Dream Machine (NHL/Stenden Leeuwarden) ‘droom’verhalen ophalen bij zelfstandig wonende ouderen, die gebruik maakten van een maatwerkvoorziening.  Centrale vraag was: “Hoe zou u uw leven willen inrichten en wat heeft u daar voor nodig aan hulp en steun?” Kortom: wat is nodig voor regie over eigen leven?  Via ‘Beter Oud’ vond ze kennis over zes belangrijke aspecten bij het ouder worden.  Te weten: een actieve leefstijl, sociaal actief blijven, mentaal actief blijven, in gesprek gaan over wensen en behoeften, zorgen dat je mee blijft tellen en voorbereiden op een (mogelijke) beperking.

Duiden van verhalen, betekende in haar geval dat zij zichzelf steeds de vraag stelde: wat vertellen deze verhalen me? Wat vertellen ze me over hoe ouderen zorgen dat ze sociaal actief blijven? Wat vertellen de verhalen me hoe ouderen zorgen dat ze mentaal actief blijven?  Wat vertellen de verhalen me hoe ouderen zorgen dat mee blijven tellen? Ik herinner me nog dat voor veel ouderen ‘puzzelen’ een manier was om mentaal fit te blijven. En dat bij een aantal ouderen het gevoel van ‘afgeschreven zijn’, ‘niets meer betekenen in de samenleving’ indringend aanwezig was.

Het duiden van verhalen is iets dat koepeladviesraden óók kunnen doen. Kennis is immers overal te vinden. Bij kennisinstituten, bij de eigen koepelorganisatie, in nieuwsbrieven. 

Nieuwsgierig naar hoe je dat doet voor specifieke doelgroepen? Ik help je graag op verhaal: riemie@enerrgy.nl

Over de auteur: Riemie van Dijk is storytelling specialist en daarnaast actief in welzijn & hbo Social Work.