Jezelf zijn
Krachtpunten bieden bezoekers een veilige plek waar zij zichzelf kunnen zijn. Medewerkers zijn er onvoorwaardelijk voor bezoekers en accepteren hen zoals ze zijn. Door de vertrouwensrelatie die bezoekers met de medewerkers opbouwen, durven veel bezoekers problemen te delen die ze ergens anders niet kwijt kunnen. Medewerkers stappen ook actief op bezoekers af en bieden hulp als zij merken dat het niet goed met hen gaat. Zij hebben daarmee een belangrijke signalerende en preventieve functie. Ook ondersteunen medewerkers bezoekers bij hun gezondheid en persoonlijke ontwikkeling, waardoor bezoekers zich beter voelen en minder stress ervaren.
Erbij horen
Door hun ontmoetingen bij het krachtpunt leren bezoekers nieuwe mensen kennen en voelen zij zich minder eenzaam. Ze voelen zich onderdeel van een gemeenschap en voelen zich gezien en gehoord. Daarnaast ondersteunen medewerkers bezoekers bij relaties in hun sociale netwerk: zij bieden een luisterend oor, geven advies en bemiddelen.
Meedoen
Medewerkers werken aan betere bestaansvoorwaarden van bezoekers. Bijvoorbeeld door het bieden van ondersteuning bij het op orde krijgen van de financiën en het inrichten en behouden van een woning. Zij bieden bezoekers faciliteiten om mee te kunnen doen, zoals een computer of de mogelijkheid te printen. Ook helpen zij bezoekers bij het vinden van activiteiten en (vrijwilligers)werk, en dragen zo bij aan een fijne daginvulling en -structuur.
Ertoe doen
Medewerkers helpen bezoekers om toegang te krijgen tot rechten en regelingen en hebben een belangrijke verbindende rol. Zij verwijzen bezoekers door naar andere instanties en bemiddelen als bezoekers vastlopen in het contact met andere organisaties. Als het nodig is, helpen medewerkers bij het inplannen van afspraken met andere organisaties en gaan als ondersteuner mee tijdens de afspraken.
Conclusie
Wij raden gemeenten aan te investeren in krachtpunten. Hiermee ondersteunen ze mensen in kwetsbare situaties, onder andere bij het tegengaan van eenzaamheid en het aanpakken van hun financiële problemen. Een uitgebreide weergave van de resultaten kunt u lezen in de infographic met alle resultaten van dit project.
Over de auteur: Linda van den Dries is onderzoeker bij Impuls – Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg van het Radboudumc.