Vereniging van adviesraden die de lokale overheid adviseren vanuit het inwonersperspectief

Een leerzame tijd

Een poosje geleden werd ik gevraagd of ik een blog wilde schrijven voor de Koepel. Ik voelde mij vereerd en vroeg mij meteen af wat de reden was dat ik werd gevraagd. Waarschijnlijk vanwege mijn kennis over ouderen: relevante doelgroep voor cliëntenraden. Wat betreft ouderen zie je mijn portret op de website van Movisie wel voorbijkomen als deskundige. 

Door Els Hofmanvrijdag 1 mei 2020

Hoewel ik het nogal druk had, heb ik gezegd dat ik het graag wilde doen. Het is namelijk een kans om een stukje te schijven en daar iets in te verpakken wat in mijn ogen belangrijk is. De keus voor een thema was snel gemaakt: ouderen betrekken bij wat er voor hen wordt gedaan in wijk of buurt. En hen een stem geven. Dat is toch waar advies- en cliëntenraden ook veel mee bezig zijn? 

In mijn werk in het sociaal domein speelt in toenemende mate de vraag hoe je in contact komt met ouderen die niet georganiseerd zijn. Al een tijdje ben ik bezig met dit vraagstuk. Dus ik dacht: daar kom ik wel uit met mijn blog…

En toen werd onze samenleving ineens overspoeld met de gevolgen van het Corona virus. Eerlijk gezegd heb ik in het begin de impact zwaar onderschat. Ook voor mijzelf. Dagen achter elkaar aan de eettafel werken, gedoe met videobellen en naast mijn gewone werk ging ik mij verdiepen in wat Corona voor ouderen betekent. Hun beperkingen in bewegingsvrijheid en menselijk contact. Een zware opgave om de tijd goed door te komen. Dat laat weinigen onberoerd. 

Het is daarom prachtig om te zien welke initiatieven het licht zien voor ouderen. Nu er een acute urgentie is om mensen niet te laten verpieteren, komen zoveel mensen in actie. Samenwerking schiet uit de grond, ouderen krijgen brieven van de gemeente en organisaties, allerlei telefoonlijnen zijn voor hen beschikbaar, activiteiten bij de voordeur zijn georganiseerd, van een tombola in Zwijndrecht tot Ali B die met allerlei rappers bij verschillende verzorgingshuizen optraden. 

Het meest opvallend aan deze crisis is dat degenen die zich inzetten voor ouderen goed de weg tot hen weten te vinden. Via persoonlijke benadering door te bellen, sleutelfiguren en vertrouwenspersonen inschakelen, een luisterend oor bieden, vragen wat zij nodig hebben. Alles uit het boekje. Mijn zorgvuldig gemaakte infographic over het bereiken van ouderen, lijkt nu overbodig. Hoera! 

Maar… niets vervangt het persoonlijke contact. De arm om je heen, de gezelligheid om samen op de bank een kopje thee te drinken, het spelen van een spelletje. 

Laten we hopen dat het straks weer kan. En dat wij veel hebben geleerd over hoe we wél ouderen goed kunnen benaderen. Dat doorzetten en verder ontwikkelen. De opgave voor mijzelf en u als advies- en cliëntenraden. Ik ga ervoor! U ook? 

Over de auteur: Els Hofman is senior adviseur Sociale zorg bij Movisie.