Vereniging van adviesraden die de lokale overheid adviseren vanuit het inwonersperspectief

Gamen en gokken door jongeren

Gokelementen in games kunnen ervoor zorgen dat jongeren gaan gokken, terwijl kwetsbare jongeren zelfs een gokverslaving kunnen ontwikkelen. Experts uiten hierover hun zorgen. Gamende jongeren delen deze zorgen niet, maar zien wel andere risico’s van gamen.  

Door Irene Schoonbeek en Annelies Kruizedinsdag 4 februari 2020

Achtergrond

Verschillende experts hebben hun zorgen geuit over gokelementen in games die vaak door jongeren worden gespeeld, zoals ‘Call of Duty’ en ‘Fifa’. Een veelvoorkomend gokelement is de ‘loot box’. Voor een klein bedrag kunnen gamers deze loot boxes openen. Soms zit er een waardevol item in, soms niet.  Experts vrezen dat jongeren door de blootstelling aan loot boxes aangezet worden tot gokken en dat deze gokelementen in games zelfs tot een gokverslaving kunnen leiden.

Jongeren

Om na te gaan hoe jongeren zelf denken over de risico’s van gamen en gokelementen in games, zijn onderzoekers van Breuer&Intraval in gesprek gegaan met jongeren die gamen.

Hoewel jongeren overeenkomsten zien tussen gamen en gokken, zijn er volgens hen te veel verschillen om te veronderstellen dat gokelementen in games aanzetten tot gokken. Met name de motivatie om te spelen is volgens de jongeren verschillend: bij gamen staan plezier en ontspanning centraal, terwijl gokken met name gericht is op het winnen van geld.

Risico’s

Jongeren noemen echter andere belangrijke aspecten van gamen waar aandacht voor dient te zijn: ongemerkt veel geld uitgeven, ongemerkt veel tijd besteden aan gamen en het ontwikkelen van een gameverslaving zijn daarvan de belangrijkste.

Een groot deel van de gamende jongeren geeft wel eens geld uit in een spel. Dit gaat erg gemakkelijk, omdat het vaak om zeer kleine bedragen gaat en betalen eenvoudig kan via iDeal of een creditcard (van hun ouders). Hierdoor kunnen jongeren ongemerkt een hoog bedrag uitgeven in een spel. Volgens de jongeren gebeurt dit voornamelijk bij jonge spelers. Zij spelen vaak met geld van hun ouders en kennen de waarde van geld minder goed, terwijl oudere spelers vaak spelen met geld dat zij zelf hebben verdiend.

Met name jongeren in de middelbare schoolleeftijd lijken kwetsbaar om een gameverslaving te ontwikkelen. Rond deze leeftijd besteden jongeren de meeste tijd aan gamen en voelen zij de minste autonomie over hun speelgedrag. Hierdoor laten jongeren zich niet alleen ongemerkt verleiden meer geld uit te geven in het spel dan zij vooraf van plan waren, maar ook spelen ze langer dan ze van tevoren hadden bedacht.  

Jongeren geven zelf aan dat het geld uitgeven in games met name aan de ‘loot boxes’ minder makkelijk gemaakt moet worden. Hoewel jongeren zelf de gevaren van de gokelementen die loot boxes bevatten niet zo ervaren, is het wel van belang dat zij zich hiervan bewust worden (gemaakt). Hier kunnen naast ouders ook scholen, jongerenwerkers en andere betrokkenen vanuit de gemeente een belangrijke bijdrage aan leveren.

Over de auteur: Irene Schoonbeek (socioloog, onderzoeker Breuer&Intraval) en Annelies Kruize (socioloog, senior-onderzoeker Breuer&Intraval). Irene Schoonbeek en Annelies Kruize doen met name onderzoek onder (moeilijk bereikbare) kwetsbare doelgroepen. In veel van deze onderzoeken staat persoonlijk contact met de doelgroep centraal.