Vereniging van adviesraden die de lokale overheid adviseren vanuit het inwonersperspectief

Movisie: CEO andersom onderzoekt welke ervaringen er echt toe doen

De naam van het cliëntervaringsonderzoek (CEO) laat er geen misverstand over bestaan: het is een onderzoek naar ervaringen. Maar in veel gevallen worden die gereduceerd tot één enkel cijfer. Om daar met een meer genuanceerde blik naar te kijken, zou je het CEO andersom moeten doen: wat willen inwoners dat de gemeente te weten komt over hun ervaringen?

In veel cliëntervaringsonderzoeken (CEO) kan de inwoner slechts kiezen uit twee smaken: een positief of een negatief oordeel. Terwijl ervaringen veel genuanceerder zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld frustreren, verrassen of onzekerheid veroorzaken. Wil je als gemeente begrijpen hoe inwoners je aanbod en dienstverlening écht ervaren, dan is een andersoortig CEO nodig. Je zou het radicaal moeten omdraaien, zegt senior ervaringsdeskundige Marc Mulder van Movisie: ‘Wat willen inwoners zelf eigenlijk dat de gemeente weet over hun ervaringen met hulp en ondersteuning? En welke ervaringen doen er echt toe voor hen? Dat kun je alleen maar uitzoeken met de mensen zelf.’ 

Lees het hele artikel via onderstaande button.

 donderdag 11 december