Webinar
Het belang van een integrale blik bij onafhankelijke cliëntondersteuning
De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om zorg en ondersteuning te bieden aan inwoners die dat nodig hebben. Er zijn inwoners die drempels ervaren in zichzelf en/of door het systeem om de juiste zorg te ontvangen. Cliëntondersteuners kunnen hen hierbij ondersteunen.
Veel mensen denken bij onafhankelijke cliëntondersteuning aan de ondersteuning van inwoners bij het regelen van hulp uit de Wmo. Maar wist u dat cliëntondersteuners inwoners ook kunnen ondersteunen bij geldzorgen, jeugdzorg of bijvoorbeeld de zorgverzekering? Of bij een combinatie van ondersteuningsvragen? Onafhankelijke cliëntondersteuning vanuit de Wmo is in principe namelijk levensbreed.
Tijdens dit interactieve webinar neemt Ineke van der Sloot (coördinerend specialistisch inspecteur bij Toezicht Sociaal Domein (TSD)) u mee in onafhankelijke cliëntondersteuning met een levensbrede blik. Dat onafhankelijke cliëntondersteuning verder gaat dan ondersteuning bij de aanvragen voor Wmo krijgt in Nederland nog te weinig aandacht. Dit komt naar voren in een nieuw onderzoek* van TSD dat in de week van het webinar wordt gepubliceerd.
De volgende vragen komen aan bod:
- Wat wordt verstaan onder onafhankelijke cliëntondersteuning?
- Wat is het wettelijke kader dat onafhankelijke cliëntondersteuning regelt?
- Welke verantwoordelijkheden heeft de gemeente op dit terrein?
- Op weke manieren wordt de onafhankelijke cliëntondersteuning lokaal vormgegeven?
- Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning met een levensbrede blik?
- Wat is ervoor nodig om dit goed te organiseren?
- Welke dilemma’s komt u tegen in uw gemeente?
- Welke rol kunt u spelen als adviesraad sociaal domein om te zorgen dat er in uw gemeente een meer levensbrede cliëntondersteuning gerealiseerd wordt?
Over de dilemma’s gaan we met elkaar in gesprek in kleine groepen, zogenaamde break-outrooms. Voor deelname aan de gespreksgroepjes is geen technische voorkennis vereist; vanuit de Koepel zorgen wij voor uitleg en begeleiding. Na afloop volgt er een terugkoppeling en een plenaire afsluiting.
* De titel van het rapport is nog niet bekend. Het onderzoek is op dit moment te vinden onder de naam Cliëntondersteuning op alle leefgebieden.
Waar en wanneer?
Dit webinar vindt plaats op dinsdag 17 februari 19.15 tot 20.30 uur (met uitloop tot 20.45 uur) via de videotool Zoom. Enkele dagen voorafgaand aan de webinar ontvangt u een link en handleiding voor deelname.
Voor wie?
Deze sessie is exclusief bedoeld voor leden van de Koepel Adviesraden Sociaal Domein. We willen zoveel mogelijk leden de kans geven deze sessie bij te wonen, per adviesraad kunnen in principe 2 personen deelnemen. We laten tijdig weten wanneer er nog plaatsen beschikbaar zijn. Het maximumaantal deelnemers is 60. Heeft u de sessie gemist? Leden van de Koepel kunnen deze sessie altijd later terugkijken. De opname vindt u achter het kopje ‘webinar gemist’ op het afgeschermde deel van de website.
Aanmelden en kosten
U kunt zich aanmelden tot 12.00 op de middag voorafgaand aan de avondsessie. via onderstaande button. Op dit formulier kunt u tevens aangeven of u vragen heeft die u graag behandeld wilt zien tijdens dit webinar. Tijdens de sessie zelf is maar beperkt gelegenheid voor het stellen van vragen. Deelname aan dit webinar is gratis. Op onze trainingen en bijeenkomsten zijn deze annuleringsvoorwaarden van toepassing.
Vragen?
Heeft u verder nog vragen, neem gerust contact met ons op via secretariaat@koepelasd.nl.
